icon arrow

Effectiviteit van schuldhulpverlening inzichtelijk door nieuwe samenwerking

October 2024
Effectiviteit van schuldhulpverlening inzichtelijk door nieuwe samenwerking

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Divosa, NVVK en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) slaan de handen ineen om gegevens over armoede en schulden (DDAS) op een toegankelijke manier landelijk in kaart te brengen. Dit project maakt deel uit van de Basisdienstverlening en heeft als doel om tegen 2026 een einde te maken aan de jaarlijkse dataverzameling voor het NVVK-jaarverslag, wat een belangrijke verlichting betekent voor NVVK-leden.

Het systeem zal op zowel gemeentelijk als landelijk niveau periodiek inzicht geven in de prestaties van financiële hulpverlening. Het biedt onder andere gegevens over het aantal mensen dat hulp zoekt, de soorten trajecten, de hoogte van de schulden en de duur van de hulptrajecten. Voordat deze data overzichtelijk kan worden gepresenteerd, wordt er gewerkt aan een duidelijke en uniforme werkwijze. Hierbij is de medewerking van alle Nederlandse gemeenten essentieel voor het aanleveren van data. NVVK-leden zijn al verplicht om data aan te leveren als onderdeel van hun lidmaatschap.

'Dit is precies wat we nodig hebben'

Marieke van der Veen, senior beleidsadviseur bij de NVVK, benadrukt het belang van dit project: “Met het NVVK Kwaliteitskader stimuleren we reflectie, verbetering en verantwoording. Data-inzichten zijn daarbij cruciaal. Voor gemeenten levert dit project meer consistente informatie op over schuldhulpverlening, wat het makkelijker maakt om te vergelijken. Precies wat we nodig hebben.”

Volgens Van der Veen zal deze nieuwe datastroom een diepgaander nationaal beeld geven van de schuldhulpverlening, wat van grote waarde is voor beleidsvorming. “We kunnen gemeenten beter vergelijken en op een uniforme manier gestandaardiseerde data verzamelen,” aldus Van der Veen.

Betrouwbare basis voor beleid

Anna van der Schors van Divosa ziet ook grote voordelen: “Dit project biedt straks een betrouwbaar, landelijk beeld van de situatie in de schuldhulpverlening. We baseren ons beleid dan op feiten in plaats van aannames. Bovendien nemen we gemeenten werk uit handen door met een eenvoudig en efficiënt systeem te werken.”

Jeroen Wismans van de VNG voegt hieraan toe dat de praktijkervaringen actief worden meegenomen: “Met een brede begeleidingsgroep, waarin gemeenten en andere partijen zijn vertegenwoordigd, zorgen we ervoor dat dit project daadwerkelijk bijdraagt aan het vereenvoudigen, verbeteren en borgen van de dataverzameling rond armoede en schulden. We sluiten aan bij de praktijk van gemeenten, maar ook bij nieuwe ontwikkelingen, zoals het Gemeentelijk Gegevensmodel, de routekaart Financiële Zorgen en de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening, waarvan DDAS een belangrijk onderdeel is.”

Volgende stappen

Om de data goed inzichtelijk te maken, wordt er eerst een werkwijze ontwikkeld die vervolgens aan gemeenten wordt doorgegeven voor uitvoering. De medewerking van alle Nederlandse gemeenten is hierbij noodzakelijk voor het verzamelen van de benodigde data. De voortgang van dit proces is te volgen op de projectwebsite van DDAS.

Veelgestelde vragen

Onze computer denkt momenteel nog even na over deze vragen. Geen zin om te wachten? Stel hier jouw vraag!

Deel dit artikel

icon facebookicon linkedinicon twitter

Ontvang direct hulp

Ontvang direct hulp
Ontvang direct hulp

Locaties

Wij werken vanaf verschillende locaties door het land, vanuit hier kunnen wij een bezoek aan huis verzorgen voor een kennismakingsgesprek.

Telefonisch spreekuur

Maandag
09:00 - 11:00
Dinsdag
09:00 - 11:00
Donderdag
09:00 - 11:00
Vrijdag
09:00 - 11:00
Bij Saillant maken wij gebruik van cookies om de gebruikerservaring te optimaliseren.
Instellingen